Här kommer vår gruppundervisning för filmuppgiften.
Enskilt arbete
Eleverna får på egen hand leta efter ordspråk som de så småningom ska gestalta. Detta moment behandlar delar av det centrala innehållet i svenska. En av punkterna som denna del berör är
informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn
Vår tanke med valet av enskilt arbete för just sökandet av ordspråk är att eleverna får möjlighet att välja ett ordspråk som intresserar dem vilket leder till motivation till fortsatt arbete med ordspråket. De får även möjlighet att ta eget initiativ.
Diskussion
Eleverna diskuterar med varandra om hur de ska gestalta och iscensätta varandras ordspråk. Denna del berör punkter i det centrala innehållet för både svenska och samhällskunskap. De punkter som delen berör är:
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
- Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
Tanken med att låta eleverna diskutera ordspråken är för att de tillsammans ska kunna bolla idéer samt motivera och hjälpa varandra. Eleverna får en inblick över hur andra ser på ordspråket och kan genom detta vidga sin vy och få ny förståelse. Detta ger även eleverna en chans att visa kreativitet.
Grupparbete
Eleverna arbetar med digitala verktyg för att iscensätta varandras ordspråk. Denna del berör flera delar av det centrala innehållet i svenska och bild. Dessa punkter är:
- Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.
- Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Denna del ska ge eleverna möjlighet att ta eget ansvar samt att skapa inkludering då alla kan vara med. Vissa trivs framför kameran medan andra trivs bättre bakom den. Denna del ger även eleverna en chans att växa som personer och prova på nya saker, de får starkare själförtroende.
Utvärdering
Eleverna ser tillsammans på de filmer som de har skapat samt att de gör en självutvärdering där de svarar på tre frågor om:
-Vad de har arbetat med?
-Vad de har lärt sig?
- Vad de vill lära sig i framtiden genom just sådana här uppgifter?
Genom filmerna kommer man se hur eleverna har varit delaktiga samt hur de har arbetat i grupp. Tanken med en utvärdering på slutet är att man får en överblick hur arbetet gick och vad man till nästa gång kan förbättra. Självutvärderingen ger möjlighet att se hur eleverna har uppfattat uppgiften, vad de har lärt sig samt att man får förslag på hur man kan vidareutveckla uppgiften.
Hur skulle ni ha format uppgiften?
Vilka nackdelar samt fördelar kan en sådan här uppgift föra med sig tycker ni?
Hur skulle ni vidareutveckla denna uppgift?
Haha. Kul reporter och slutlig film!
SvaraRaderaTror det är jätteviktigt att göra uppgiften rolig såsom ni försöker göra. Tror det är ett hinder för många lärare att använda digitala verktyg idag. Kanske på grund av svårigheterna som kan uppkomma, såsom att de istället börjar leka med mobiltelefoner eller inte förstår tekniken.
Men det ÄR en bra idé att omsätta ordspråk i film såsom ni beskriver och låta eleverna själva ta ansvar för de digitala verktygen. En gestaltning i rörlig bild får ofta igång barnen och jag uppfattar det ibland så att de lär sig utan att de märker det.
De förstår mobiltelefoner och digital teknik bättre än vi tror och är fullt kapabla förutsatt att de ges förtroendet. Någonting som man kanske inte alltid vågar på mellanstadiet ibland.
Risker? Ja, det klart det alltid finns risker när vi pratar mobiler. De senaste veckornas diskussioner har cirkulerat mycket kring nätmobbning och sådant vi lärare har svårt att ha kontroll över. Desto viktigare att visa eleverna att mobilen inte bara behöver användas som ett kommunikativt verktyg, utan faktiskt också som ett arbetsredskap. När de dessutom gör det i grupp där arbetsuppgifter delegeras efter kapacitet tränas barnen i samarbete och får dem att känna sig delaktiga i uppgiften, då alla måste bidra på något sätt oavsett om det är genom att vara skådespelare, fotograf eller klippare.
Bra jobb grupp 4. Kul att ni svängde till det lite och gjorde som ett reportage.
Tack för ett bra inlägg! Utformningen av uppgiften är varierande och motiverande till den grupp ni riktar uppgiften till. Har ni funderat kring hur elever med dyslexi kan känna sig deltagande i denna uppgift eller kanske en annan elev med diagnosen mild ADHD?
SvaraRaderaFördelarna med en sådan uppgift är många, definitiv tror jag att många kommer att lära sig mycket speciellt av varandra. Samt att det är viktigt att känna samhörigheten som man bör ha i en fungerande klass för att lärandet ska fungera(genom personlig erfarenhet)och att det är en av målen i skolans värdegrund inkluderingen.
Instämmer med förgående kommentar, under morgonnyheterna i kanal 4 handlade det om trenden bland barn/ungdomar att videofilma då barn slår varandra, sexuella övergrep som leder till utpressning mm. Men att det har blivit en trend då går man i fel riktning anser jag.
Tycker att det var ett roligt och varierande sätt att lära ut på, kommer definitivt att praktiseras...
Riktigt rolig redovisning! Bra upplägg och jag tror även att elever skulle tycka att det är en roligt uppgift. Dock verkar det som om målen ni valt ut för redovisningen är mer till för 4-6 elever än f-3, vilket kan göra att uppgiften blir något överkurs för de yngre barnen. Hade jag gjort denna uppgift skulle jag nog mer använt uppgiften till de elever som målen är till för.
SvaraRaderaJag tycker att det är en bra ide att kombinera olika ämnesmål med varandra, då de ofta går hand i hand många mål i olika ämnen. Nackdelar med en sådan uppgift kan vara att få målsmans tillstånd (som behövs för elever i alla fall om uppgiften ska läggas ut på internet så att folk ska få se, vet inte hur det är med lagen om man filmar för eget bruk om målsmans tillstånd behövs då med). En annan nackdel kan vara att det kan finnas elever som varken vill vara framför eller bakom kameran, detta kan skapa utanförskap. Yttligare en nackdel kan vara det ekonomiska tillståndet i skolan, alla skolor kanske inte har utrustning för att göra filminspelningar.
Om man skulle vilja vidare utveckla denna uppgift skulle man kunna spela in längre filmer, kanske spela in en film baserad på en bok. Eller kanske ta det till andra ämnen också, till exempel spela in en film om religion som hör ihop med målen i religionskunskap. Eller spela in en film om naturen som går att koppa till målen i naturkunskap.
Kul film grupp 4!!!
SvaraRaderaBra idé med ordspråken och bra planering! I realiteten tror jag att det här skulle bli ett lyckat projekt. Dels för att det är lockande med digitala verktyg under en lektion men också för att det verkar vara ett roligt projekt! Positivt också med er tanke att uppgiften kan anpassas efter elevernas olika nivåer och olika förutsättningar! Med facit i hand ;) hade jag nog byggt upp projektet på liknande sätt .
Hmm, nackdelar. Som ni själva spekulerade över att det kanske blir lite okoncentrerat och stojigt ifall eleverna börjar busa runt med kamerorna är det nog en stor chans för men som sagt lite kul måste de få ha och det är ju bara att styra upp som lärare. Och så tänker jag att det både kan vara positivt och negativt att eleverna själva får välja sin roll i arbetet. Kanske det skulle främja den blyga eleven att faktiskt vara den som står framför kameran. Att genom rätt stöd klara något som kan kännas läskigt är ju oftast enormt bra för självförtroendet!
Bra jobbat grupp 4 och tack för underhållningen!
Gud vilken underbar idé till redovisningsform!
SvaraRaderaJag tycker också att lektionsplaneringen var riktigt bra. Att arbeta med ordspråk och bevingade utryck är verkligen något som utvecklar ordförståelse och det svenska språket för barn i alla åldrar (och vuxna).
Jag blev också inspirerad av tanken på att eleverna ska göra en självvärdering. Detta är ju faktiskt ett superbra sätt för eleverna att själva förstå vad de har lärt sig. Tycker också att ni fick med värdegrunden på ett superbra sätt!
Vilken rolig film Ni åstadkommit! Det verkar som att Ni har god koll på det tekniska och Ni fick verkligen tittaren att vilja se hela eftersom att det var lite skämtsam!
SvaraRaderaDet är många gånger svårt att låta eleverna jobba med digitala verktyg då fokuset ofta hamnar på "fel" saker men samtidigt kan det hända i alla moment, även de som inte rör det digitala!?
Hur man skulle kunna utveckla uppgiften vet jag inte riktigt med tanke på den korta tiden som avsatts, däremot hade man kunnat vidareutveckla en hel del efter en utvärdering... Kanske hade det gått utmärkt att använda verktyget och då kan man utan problem använda sig av det fler gånger!
Bra jobbat!
/Madde
Ett gott skratt förlänger livet! Ni har gjort en jättebra film, där ni får med allt som vi ska tänka på i vår uppgift. Upplägget på lektionen är också bra och de digitala verktygen kommer till sin rätt. Det här med att intervjua olika lärare var riktigt bra.
SvaraRaderaJag tror att många lärare är obekväma än så länge med att ta till sig den digitala tekniken. Det handlar bara om att få kunskap om den och att våga använda sig av den. Sen gäller det att få eleverna att göra på rätt sätt och att de inte filmar andra elever eller håller på och surfar som ni säger i filmen.
Tack för en bra presentation och god jul och gott nytt år!!!!
Vilken rolig presentation! Det har ni gjort bra!
SvaraRaderaJag tycker att upplägget på eran undervisningen är väldigt spännande och jag tror verkligen att det kan funka i verkligheten. Är dock lite fundersam på om f-3 kanske är lite för små för att förstå innebörden av ordspråk och att uppgiften är lite för komplicerad. Barn är i och för sig oftast duktiga på digitala verktyg men det känns som att det här upplägget är riktat till lite äldre barn.
Jag håller med er om nackdelarna, och det är risk att barnen tycker den här uppgiften är så spännande och rolig att det glöms bort att det är en skoluppgift och det kan istället bli massa flams. Men jag tror att eleverna uppskattar att få arbeta på olika sätt och inte bara sitta ner i skolbänken och jobba.
Ni har väldigt bra tankar och det finns många fördelar med er undervisning.
God jul på er!
Jättekul hur ni gjorde eran film, blev roligare att lyssna på :)
SvaraRaderaEn sån här uppgift skulle jag ha gillat att få i skolan eftersom det är kul att lära sig vad olika ordspråk betyder, ännu mer när man inte pratar svenska hemma, ibland har jag sett ut som ett frågetecken när någon har använt ett svenskt ordspråk.
Att varje barn får vara regissör för sin film är ett perfekt sätt för alla att bli involverade samtidigt som man inte pressas att vara framför kameran vilket för många kan vara obehagligt. Det är bra att eleverna kan ge varandra stöd och på detta sätt se att man kan vara starkare genom att jobba tillsammans och hjälpa varandra.
En svårighet för läraren kan vara att se till så att även de blygare eleverna får komma till tals och styra sitt arbete, de kan ev. behöva extra stöd från sin lärare i början så de vågar säga det de vill.
Skulle vara kul om de fick hitta på egna ordspråk när de var klara med denna uppgift.
Att filma är alltid spännande för barn, så jag tror detta skulle fungera så länge man höll koll på eleverna så de filmade det de skulle och att man sätter en tidsgräns när det ska vara klart.
GOD JUL!
Ni har förmedlat ett förslag på hur man kan arbeta med digitala hjälpmedel i klassrummet på ett enastående strukturerat sätt. Det är lätt att skapa sig en bild av vad ni vill åstadkomma med ert projekt.
SvaraRaderaVad jag tycker är extra fint är just sättet som ni får eleverna att leta mening i ordspråk. Ordspråk innehåller många element som hör skolan till såsom, ingående läsförståelse, kritiskt tänkande, lärande för alla åldrar, historia och säkert många andra fler punkter.
Jag behöver nog inte tillägga mer om filmen ni gjorde än att den var både rolig och intressant, med en personlig prägel. Tack för ett bra inlägg!
Härligt att ni presenterar redovisningen på ett annorlunda sätt , det får ni ett stort plus för =).
SvaraRaderaUpplägget är väldigt intressant och det är bra att kunna kombinera flera olika ämnen för att visa eleven att skolämnen går ihop något sätt. Jag har tom kunnat utveckla det och inkludera vad ordspråken motsvarar på engelska.
Dock håller jag med flera andra som kommenterat kanske är det överkurs för f-3 , hade kunna passar mer 4-6.
God fortsättning ;)
Härligt att ni presenterar redovisningen på ett annorlunda sätt , det får ni ett stort plus för =).
SvaraRaderaUpplägget är väldigt intressant och det är bra att kunna kombinera flera olika ämnen för att visa eleven att skolämnen går ihop något sätt. Jag har tom kunnat utveckla det och inkludera vad ordspråken motsvarar på engelska.
Dock håller jag med flera andra som kommenterat kanske är det överkurs för f-3 , hade kunna passar mer 4-6.
God fortsättning ;)
Tack för en bra redovisning, den fångade mitt intresse och var enkel att förstå vad ni ville med uppgiften. Det är definitivt ett inlärningssätt som fångar upp elever och kommer att engagera dem i den. Detta tips kommer jag definitivt tag med mig i mitt arbete. Bra uppläggning och planering. Håller med om att målen är mer anpassade för 4-6 men uppgiften kan definitivt göras av f-3 bara i en enklare form. Nackdel - det gäller att läran haren bra kontroll över klassen så det inte blir stökigt. Fördel - tror det kan stärka både de blyga och de starka eleverna både som individer och som ett arbetslag. I nästa steg hade jag valt en enkel bok där eleverna indelade i grupper hade fått spela in var sitt kapitel från boken för att sedan sätta ihop det till en film. Filmen kan visas som en biofilm i skolan för andra elever och föräldrar, för en liten peng som ett bidrag till klasskassan. Tror ett sådant projekt kan inspirera andra!
SvaraRaderaBra jobbat!
Vilket härligt sätt att redovisa er uppgift på. Det gör så att man håller intresset hela redovisningen. Upplägget och planeringen är bra och har en tydlig struktur och är genomtänkt. Tycker det är bra att flera ämnen inkluderas i uppgiften. Men som tidigare kommentarer påvisar så kanske detta passar bättre för lite äldre elever.
SvaraRaderaFördelen med denna form av uppgift är att alla kan vara delaktiga, vill man inte vara med i filmen så kan man filma eller vara med i planeringen hur genomförandet ska gå till.
Fantastiskt roligt sätt att framföra eran redovisning på. Känns som ni har fått fram ett bra sätt att väcka elevernas intresse på. Ett bra upplägg på planeringen och ett plus för att all kan inkluderas i uppgiften. Håller med Christian om att man kan vara bakom kameran om det passar eleven bättre eller i planeringen.
SvaraRaderaFantastiskt roligt sätt att framföra eran redovisning på. Känns som ni har fått fram ett bra sätt att väcka elevernas intresse på. Ett bra upplägg på planeringen och ett plus för att all kan inkluderas i uppgiften. Håller med Christian om att man kan vara bakom kameran om det passar eleven bättre eller i planeringen.
SvaraRadera