Sitter här en fredagskväll och jobbar med mitt PM. Vad barn kan lära sig i fri lek? Jag hittade en artikel i SvD om ämnet fri lek, och att den kanske inte borde vara helt fri ändå? Eller egentligen: att den inte är så fri. Att det är så mycket som påverkar hur vi beter oss, hur samhället ser ut idag, vilka våra föräldrar är, vad vi har för vänner. Han menar bland annat i artikeln att det inte borde få kallas fri lek om vi blir påverkade. Men då undrar jag, vad är annars fri lek? Vi kan ju inte skapa en situation där barnet leker helt fri från påverkan, för då kan barnet inte använda dockor, bilar, bollar, kompisar, eller ens sig själv. Allt vi gör är påverkat av något. Och vi lär oss något av allt vi gör. Skulle vi inte kunna välja att istället för att se det negativa i att barnen är påverkade av allt och alla, så kan vi se det som att barnen lär sig något i varje situation, även om dom är påverkade? Även om det kommer en negativ influens så kan ju barnet välja att ta avstånd från denna. Vi kan inte skydda barnen från allt ont, men vi kan hjälpa barnen att hantera situationerna och lära sig något från dem.
Detta är lite fria tankar kring ämnet, säg gärna emot mig eller kom med nya tankar, men håll inte med mig, skapa en diskussion!
Länk till artikeln: http://www.svd.se/den-fria-leken-ar-nastan-fanigt-hyllad/om/idagsidan
Jag gillade definitionen på fri lek som nämndes i artikeln: "Fri lek är lek på barnens villkor där deras fantasi får styra". Jag är en person som tycker det är roligt att leka med barn och jag ser inte att leken blir mindre fri för att en vuxen är med? Jag tänker det som är problemet med begreppet "fri lek" är att den kan definieras på så många olika sätt, vilket gör det svårt att greppa vad det faktiskt betyder. Barnen lär sig genom att leka och får testa olika saker, det är därför det finns lek. Jag personligen gillar "fantasifulla" lekar (vad nu det är..) där en pinne kan bli en trollstav eller en sten en buss, osv. Att det inte måste vara färdiga lekprodukter som enligt mig ger mindre utrymme för fantasi och styr mer in i det stereotypa (men här kan jag absolut ha fel! det kan vara mina fördomar).
SvaraRaderaSedan förstår jag verkligen kritiken med könsroller i lek, men här tror jag att det från första början igen är de vuxna, inte den fria leken, som har ställt till det! Det beror ju på vad barnen ser i sin omgivning, vad de får uppleva, vad de ser på film/spel/osv, vilka leksaker de får tillgång till och hur de uppmuntras att bete sig. Så jag tror inte att den fria leken är problemet, utan mer hur könsstereotypt vårt samhälle fortfarande är där det finns mer än tydliga könsroller och en uppmuntran hur barn ska bete sig utifrån sitt kön. För barnen har ju inte inbyggda könsnormer... Men att "tvinga" barn att leka "rätt" tycker jag personligen också är lite problematiskt. Så för mig: låt barnen leka fria eller hur ni nu vill kalla det, tillsammans med eller utan vuxna och grip in när det blir helt superfel! Och lev som du lär, för det är av oss vuxna som barnen lär sig.
Personligen tycker jag att det ändå är fri lek. Även om man får redskapen som man kan leka med så väjer man ändå vad och vem man ska leka med. Har själv jobbat lite i en förskola och skola och tycker det är sällan som man går in och "stör" deras fria lek. Så klart om dom börjar bråka och slåss men annars så brukade vi som personal bara titta på eller leka med. Men sällan avbryta en lek, bara i nödfall som sagt.
SvaraRaderaFri lek kan jag hålla med om är en definitionsfråga. För som många forskare och filosofer har sagt så lär man igen hela tiden livet ut. Men personligen kan jag kalla fri lek (i alla fall som barn) är när barnen lär sig utan att själva veta om det. Ungefär som fotboll då de lär sig teknik, reaktionsförmåga, precision osv. Men det är något man egentligen inte tänker på. Det kan jag kalla fri lek. Barnen lär sig utefter deras val och vad de tycker är roligt. Fri lek kanske då kommer från det fria valet till att lära. Bara en tanke.
SvaraRaderaJag gillar hur du tänker, och jag ska definitivt kolla in artikeln. Jag tänker som så att man kan inte bestämma över vad barnen gör eller tycker men man kan alltid försöka påverka dom till det positiva oavsett om det handlar om lek eller lärande.
SvaraRaderaOch jag tänker som föregående talare att jag tror att fri lek innebär att barnen inte riktigt är medvetna om att dom faktiskt lär sig något användbart utav leken dom håller på med. Dom är nog inte fullt medvetna att det kan faktiskt vara roligt samtidigt som man lär sig något viktigt som hjälper barnen i sin utveckling.
Jag gillar hur du tänker, och jag ska definitivt kolla in artikeln. Jag tänker som så att man kan inte bestämma över vad barnen gör eller tycker men man kan alltid försöka påverka dom till det positiva oavsett om det handlar om lek eller lärande.
SvaraRaderaOch jag tänker som föregående talare att jag tror att fri lek innebär att barnen inte riktigt är medvetna om att dom faktiskt lär sig något användbart utav leken dom håller på med. Dom är nog inte fullt medvetna att det kan faktiskt vara roligt samtidigt som man lär sig något viktigt som hjälper barnen i sin utveckling.
Jag gillar hur du tänker, och jag ska definitivt kolla in artikeln. Jag tänker som så att man kan inte bestämma över vad barnen gör eller tycker men man kan alltid försöka påverka dom till det positiva oavsett om det handlar om lek eller lärande.
SvaraRaderaOch jag tänker som föregående talare att jag tror att fri lek innebär att barnen inte riktigt är medvetna om att dom faktiskt lär sig något användbart utav leken dom håller på med. Dom är nog inte fullt medvetna att det kan faktiskt vara roligt samtidigt som man lär sig något viktigt som hjälper barnen i sin utveckling.
Om man tänker efter och är väldigt djupgående, kan man se att varje sak som sker egentligen är en slags kontrollerad aktivitet, att vi blir påverkade. Men ändå är väl fri lek att barnen släpps fria på raster, där de kan få hitta på det de själv känner för att göra...
SvaraRadera... fast, då kommer det kontrollerande in och påverkar barnen. För vad för aktiviteter har de att välja på? Har de friheten att välja exakt det de just då vill göra? Eller är rastvakterna och skolans regler där och styr upp? Och kan det då kallas för fri lek?