måndag 7 december 2015

Datorer i undervisningen

Dagens skola har en ökande datortäthet.

Efter att ha läst Klassen i dialog med omvärlden – pedagogiska vinster när skolan  får man en insyn hur datorn kan användas inom undervisningen. Texten tar upp hur en klass använder sig utav skype, bloggar, twitter samt lär sig dela dokument. Detta ger dem en möjlighet att uttrycka sig på nya sätt igenom fotografier eller filmer. Datorer i undervisningen ger även möjligheten för eleverna att ta reda på information på nya varierande sätt som genom tidskrifter och dokumentärer som finns på internet.

Texten belyser det positiva med en ökad datortäthet samt tar upp att fler datorer ger eleverna större chans att lära sig använda tekniken. Med endast ett fåtal datorer ger eleverna mindre tid med tekniken vilket leder till att de inte lär sig använda tekniken på bästa sätt.

Men med en växande datortäthet ökar inte kraven på läraren?

Då det blir svårt för läraren att se till att eleverna verkligen gör det dem ska samt att detta ökar möjligheterna för att mobbning sker under undervisningen.

Hur ser ni på den ökande datortäthet i skolan?

5 kommentarer:

  1. Det med datorer är väldigt svårt, det finns självklart för- och nackdelar, fördelar med atteleverna får använda datorer är för att som du skriver, eleverna får lära sig att hantera dagens teknik samt får eleverna lära sig att söka efter information själva vilket ger eleverna ett större ansvar. Nackdelen med att låta eleverna använda datorer är också de som du tar upp att då finns de större risk att nätmobbning uppkommer. detta är en svår situation som jag kan relatera till. Det blir även ett sörre krav på läraren anser jag eftersom att läraren måste känna till de sociala medierna för att kunna hålla koll på eleverna så att de inte går in på fel sidor. Lärarna måste kunna datateknik och dagens teknik, det blir ett större ansvar hos läraren att kunna se till att eleverna klarar av att hantera tekniken på rätt sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag ser på det som något man inte kommer undan med i dagens samhälle. Det står i läroplanen att man ska kunna använda modern teknik. Att skolorna arbetar med det på rätt sätt är det viktigaste men såklart svårt, för hur gör man det? Skolan där jag gjorde min observation hade exempelvis vissa datorer som endast var till som skrivmaskiner för att bli bättre på att skriva/läsa. Då används datorer men man förhindrar att barnen kan syssla med annat på datorn. Sen är nätmobbning ett stort problem som tyvärr blir det synligt i skolan även om man skulle kunna undvika att det sker genom datorer på lektionstid. Viktigt att aktivt arbeta mot mobbning på skolorna, ännu viktigare när nätmobbning är så vanligt och så enkelt att komma undan med.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att vi kommer tycka att ökad teknik i klassrummen är positivt då vi efter vår utbildning kommer vara klara med tänket om hur det ska hanteras och användas, många av oss som läser nu är relativt unga och har ett relativt bra hum om hur tekniken fungerar, om inte så har vi det efter den här kursen.
    Jag tror dock att dagens lärare, som kanske inte arbetat tidigare med surfplattor och nya versioner av Windows känner sig speciellt säkra med tekniken då många av eleverna redan ligger steget före ( i användningen).

    SvaraRadera
  4. Att använda datorer och andra digitala verktyg i skolan ser jag som huvudsakligen positivt. Det ger bredare möjligheter i undervisningen och förbereder även elever för hur en stor del av arbetslivet ser ut idag - för vi använder oss oerhört mycket av digitala verktyg idag. Vad det gäller nätmobbning så tror jag att vi tyvärr inte kan minska den genom att minska användning av internet och digitala verktyg. Den kommer att finnas där ändå.. Den måste man bemöta på ett annat sätt.
    Däremot tycker jag inte att denna användning ska ta överhanden. Det är viktigt att eleverna inte "glömmer" hur man gör utan internet och digitala verktyg. Det tror jag kanske kan hindra den naturliga utvecklingen för barn, särskilt som de flesta använder sig så mycket av detta på fritiden.

    SvaraRadera
  5. Ser nog att användning av datorer och andra digitala verktyg är något positivt. Det är ju något som man även inte kan styra i dagens samhälle. Så man får försöka se det som ett bra hjälpmedel, både för en själv som lärare och eleverna. Men klart det kommer mycket negativt med att det finns så tillgängligt, saker som man inte kan styra lika lätt och som kan vara svårt att hantera. När det kommer till nätmobbning så kan man ju försöka se till att de inte sker under lektionstid. Även om man självklart inte vill att det ska förekomma alls!!!

    SvaraRadera