tisdag 1 december 2015

Med- eller Utan teknologi

Av veckans uppgift dök det upp en fundering hos mig angående det vi lär oss nu. Visst är det viktigt att kunna dessa datafunktioner  med tanken på att många av oss en dag kommer arbeta inom skolan och bli förebild för elever. Att man skulle lyckas med all teknologi som spelar roll i vårt samhälle för mig är skeptiskt. Hur viktigt eller hur mycket är det egentligen att digitalisering bör kombineras i undervisningar. Är det lärare som bestämmer?
Själv kommer jag från annat land där teknologi i hela landet inte omfattade, dock lärare och eleverna engagerar sig på full. Av min erfarenhet här i Sverige märks det att elevernas lärande av de perspektiven vi lärde oss, byggs någonstans, men tyvärr skedd det inte hos alla elever. Många elever visade att de förväntar sig mer av läraren än att komma till skolan och bli tillsagd att  sätta på maskinen, syssla med den och sedan håller sig tyst. Hemma räcker, känns som.
Jag är inte för eller mot insatsen av digitalisering i skolan. Men om man som lärare ska motivera och skapa nån mening via det, borde man i alla fall utföra det på pedagogiskt sätt. Annars räknas det som inget lärande sker, tycker jag.
   
Olika skolor gör olika, det vet vi. Men vad är det effektivaste sättet?

5 kommentarer:

  1. Detta är en fråga vi diskuterat i vår grupp också. Hur mycket lär sig egentligen eleverna av att sitta framför en dator hela dagen. Personligen tycker jag att datorn är ett jättebra hjälpmedel för att kunna skriva längre texter, samt söka information. Men är det, det enda som eleverna ska lära sig i skolan. Är inte den sociala biten också viktig. Att kunna samtala med sina klasskamrater samt läsa i böcker och förstå det man läser. Såg en dokumentär förut som talade om hur dåligt förberedda eleverna är när de kommer till universiteten då de inte förstår den litteratur som ska läsas där. Detta kan nog tillviss del beror på datoriseringen av skolan. Det är kanske allt för lätt att söka fakta på datorn. Är det något man inte förstår kan man söka förklaringar på det, innan man ens tänkt efter om man kan förstå det på egen hand. Sedan som sagt är datorn ett jättebra hjälpmedel i vissa fall, men jag tror inte att huvuddelen av elevernas skoldag ska tillbringas framför datorn.

    SvaraRadera
  2. Det här med digitalisering av skolan är väldigt intressant och jag vet inte riktigt vart jag står i den frågan. Men samhället förändras hela tiden och ställer därmed nya krav på dess medborgare. Det gör också att skolan måste följa med i utvecklingen. Idag krävs det stor datorvana inom många jobb samt en förmåga att söka och hantera information. Digitaliseringen i sig tycker jag därför är bra. Det jag däremot tycker bör utvärderas är om skolan verkligen använder tekniken på rätt sätt. Barn ska lära sig att använda datorer men de måste också kunna skriva för hand och läsa vanliga böcker. Forskning har ju också visat att läsning utav vanliga böcker ger en bättre läsförståelse. Jag tror att för att digitaliseringen ska bli lyckad måste de arbetas hårdare med att utbilda personalen i hur datorer och ipads ska användas på rätt sätt.

    SvaraRadera
  3. Av den ringa erfarenhet jag har av skolans verksamhet så tror inte jag att detta är ett så brett fenomen just bland de unga. På "min" skola (fk-3) så utförs vissa matematikövningar och skrivövningar på Ipaden men mycket mer än så är det inte. Teknologin har idag oändligt med hjälpmedel för barn i skolåldern, barn med behov av extra stöd eller barn som ligger i framkant i sin utveckling, genom Ipaden kompletterar barnen den kunskap som skapas i klassrummet.

    Elever på högstadiet och gymnasiet tror jag att det idag sitter en dator i varje elevs hand under lektionstid, detta för att minska på pappersförbrukning bl.a. (En parentes till detta är att, samtidigt som staten vill minska pappersförbrukningen i skolorna och på arbetsplatserna, så ställer de högre krav på kontroller, spårbarhet och registrering i arbetslivet. Är detta uträknat eller biter myndigheterna sig själva i svansen?) Jag anser själv inte att datorerna ersätter lärarna, snarare kompletterar dem.

    SvaraRadera
  4. Personligen anser jag att det blir bara viktigare att barn i tidig ålder ska bekanta sig med den digitala världen, t.ex. hur många har inte köpt en padda till sina barn oavsett ålder? Min son är tre år och tar min mobil för att titta på Youtube klipp som faller honom i smaken...
    Samt för dryga 8 år sedan när barnet kunde sitta på en matstol satt både jag och han framför Youtube för att lära ABC-sången men vad var det bra för visste jag nu när sonen går i klass 1. Allting vid lärande är viktigt speciellt när man utrustar sina barn inför framtiden som är osäker och man bär med sig alltid rädslan att mitt barn är inte tillräckligt bra....Så jag anser att skolan försöker hänga med i utvecklingen av digitaliseringen...
    Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  5. Skolan ska spegla samhället. I dagen samhälle har datorn en väldigt stor plats och det krävs av individen att kunna hantera teknologi. Sen är det som tidigare talare är inne på, ipad och dator kan användas som ett hjälpmedel i te.x läsförståelse. Sen kanske den inte kan ersätta den vanliga boken helt. Iallafall inte än. Jag vet inte om det finns underlag på att man lär sig att läsa bättre av att läsa i en bok än på till exempel en ipad, men för mig är det inte självklart. På en ipad är det alltid bra belysning och man kan själv välja storleken på bokstäverna. Detta är bara ett av antagligen många exempel på fördelar med att sitta med en Ipad istället för en bok/penna. Det finns nackdelar också! Men det som inte går att komma ifrån är bristen på sociala färdigheterna som blir en följd av att man sitter mycket med datorn istället för att integrera med människor. I dagens samhälle är det precis som tidigare inlägg är inne på, man behöver kunna hantera en dator för att få jobb, men det sociala är lika viktigt. Om inte ännu viktigare!

    Jag vet inte riktigt vart jag står i hela den här "digitaliseringen i klassrummet" och det gör det hela mer intressant. Tack för inlägget och ordet.
    Hade gött!

    SvaraRadera