fredag 18 december 2015

Learning by doing, seriestripp




Pragmatismen handlar om att ge eleverna verktyg i lärandet som kan ge dem verklig kunskap, sådan kunskap som går att använda i situationer i vardagen och verkligheten. Den handlar också om att elever ska generera kunskap tillsammans med varandra, inte på egen hand. En man som företräder pragmatismen är John Dewey, han är känd för sina ord ”lerning by doing”. (Säljö, 2012, s.177,) (Phillips & Soltis, 2015, s. 89)

3 kommentarer:

  1. Älskar pragmatismen och tycker du har gestaltat det bra.
    Att ta sig an ett problem själv tror jag är det som ger mest i vissa typer av lärandesituationer. Jag tänker exempelvis på labbarna i NO. Här tränas inte eleverna bara i kunskaperna som behövs för att lösa det specifika problemet, utan även på själva problemlösandet. Hur man tar sig an ett problem och går tillväga ifall man får problem på vägen. Någonting jag tror är viktigt för det fortsatta livet och en rädsla som barnen behöver komma över tidigt. Att kasta sig ut.

    Snygg stripp.

    SvaraRadera
  2. Bra exempel på hur man kan använda sig av ``lerning by doing´´. I skolorna borde man få in mer av verkligheten in i undervisningen anser jag. Jag lärde mig av att se vissa saker i verkligheten och så är det för många.

    SvaraRadera
  3. Det är så viktigt att man får se på de sakerna som man lär sig om i verkligheten, man lär sig bara mycket bättre och snabbare, det blir också lättare att komma ihåg de sakerna som man har sett i verkligheten...Tack för inlägget!

    SvaraRadera