torsdag 26 november 2015

Detta förbannade bloggande

Det är nog inte bara vi i grupp 4 som tycker att bloggandet känns som en rätt meningslös tidstjuv och undrar vad vi egentligen ska lära oss på det. Det är en befogad fråga på universitetsnivå men i grundskolan kan bloggen vara ett bra verktyg som grund för många aspekter inom undervisningen och kan kopplas till flera olika teorier.
Eleverna får ett syfte med att skriva (pragmatism) och kan få feedback från släkt och vänner (Sociokulturella perspektivet och behaviorism). För att få inspiration till sitt blogginlägg kan de hämta inspiration från vad andra skrivit genom att surfa runt på nätet (kognitivism).
Överfört till en mer konkret nivå finns här möjlighet att träna sina språkliga förmågor – ingen vill väl skylta offentligt med stavfel och särskrivningar? Värdegrunden kan få sin plats i och med diskussioner om nätetikett. Användning av digitala verktyg har blivit ett självändamål i skolan och även det kravet uppfylls.
Genom att eleverna skriver om vad de gjort under skolveckan upprepar de sina erfarenheter för sig själva och även där kommer Piagets teorier om hur kunskap förs in i långtidsminnet fram i ljuset. På så sätt kan alla ämnen gynnas, inte bara svenskan. Förarbetet till bloggandet kan med fördel ske som ett grupparbete med ledning av läraren. Nu anar jag att Vygotskij ligger och ler i sin grav.

Men tillbaka till utgångspunken: vad ska vi lärarstudenter få ut av att blogga själva? Vi som aldrig förut bloggat uppmärksammas på att man kan göra det men i övrigt vete tusan. 

19 kommentarer:

  1. Vi har ju läst ett antal blogginlägg nu under den här kursen men jag måste nog säga att detta inlägg var ett utav de som jag mest fastnat för. Känner också att det här med bloggande mest känns som en tidstjuv och ett helt klart obekvämt sätt att arbeta. Man har som sagt fullt upp med att lära sig allt som står i kurslitteraturen så att försöka lära sig massa tekniska saker blir i mitt fall bara betungande. Att man kanske använder sig av bloggande i grundskolan må så vara. Att läsa om de olika lärandeperspektiven har däremot blivit intressantare ju mer vi läst.

    SvaraRadera
  2. Vi har ju läst ett antal blogginlägg nu under den här kursen men jag måste nog säga att detta inlägg var ett utav de som jag mest fastnat för. Känner också att det här med bloggande mest känns som en tidstjuv och ett helt klart obekvämt sätt att arbeta. Man har som sagt fullt upp med att lära sig allt som står i kurslitteraturen så att försöka lära sig massa tekniska saker blir i mitt fall bara betungande. Att man kanske använder sig av bloggande i grundskolan må så vara. Att läsa om de olika lärandeperspektiven har däremot blivit intressantare ju mer vi läst.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med att detta tar bort tid från det vi egentligen ska lära oss. Det är många diskussioner som tar tid om de tekniska bitarna, istället för det som vi ska koncentrera oss på. Det är klart att vi kommer att använda oss av den digitala tekniken i framtiden, men jag ser ingen nytta med bloggandet just nu. Det kommer inte vara några problem att lära sig att hålla på med bloggar när vi kommer ut som lärare i skolorna.

    SvaraRadera
  4. Instämmer!!! Det är jätte KUL att blogga, skulle aldrig ha lärt mig det om det inte vore för denna kurs. Men det tar mycket tid ifrån läsandet. Intressant med alla diskussioner... men jag har svårt att få litteraturen att fastna. Vissa dagar känns det som man står och stampar. Tack för bra inlägg!

    SvaraRadera
  5. Instämmer!!! Det är jätte KUL att blogga, skulle aldrig ha lärt mig det om det inte vore för denna kurs. Men det tar mycket tid ifrån läsandet. Intressant med alla diskussioner... men jag har svårt att få litteraturen att fastna. Vissa dagar känns det som man står och stampar. Tack för bra inlägg!

    SvaraRadera
  6. Du har egentligen redan svarat på dina egna funderingar. Att blogga ger mycket kunskap som går att koppla till de olika lärteorierna. Många klasser har i dag sin egen blogg. Eleverna turas om med att skriva i den. Det kan handla om allt som sker under skoldagen. Oftast kopplat till minst en bild. Eleverna tycker att det är jätteroligt! De lär sig massor utan att tänka på det. Ett mycket bra pedagogiskt verktyg alltså. Dessutom kan föräldrarna följa skolarbetet på ett roligt och nära sätt. Jag tycker absolut att vi ska jobba med bloggar när vi får vår egen klass!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om att det är bra för elever på grundskolan av att blogga. Man övar på att skriva och att läsa, genom att läsa och kommentera andras bloggar och föra diskussion. Att man bloggar som en grupp är också jättebra! Att tillsammans summera det man har kommit fram till och dikta ihop det till ett inlägg tränar inte bara på det tekniska, utan också på samarbete.

    Det samma gäller för oss "lärarstudenter"! Jag tycker att det är jättebra att man kan läsa om vad alla andra grupper har kommit fram till och på så sätt får vi alla som läser det en bredare kunskap runt ämnet och det är ju det som är hela grejen. Med alla kurser! Att föra diskussioner är nyttigt och ibland trevligt. Man utvecklas.

    Man får dessvärre leta sig fram efter diskussioner här på bloggarna eftersom de flesta studenterna bara "håller med föregående talare". Jag tycker att det vore bra att om man nu ska kommentera på inlägget, så ska man iallafall försöka att tillföra något nytt och "vända på myntet" så att säga. Detta för att öppna upp ämnet mer och få en större syn och uppfattning. Hade gött! =)

    SvaraRadera
  8. Om man ser på detta med bloggandet, är det självklart det finns ett lärande bakom det. Det finns stort sett lärande bakom allt. Exempelvis spela fotboll m,m finner man mycket lärande och inte bara att man "sparkar lite på en fotboll". Men det jag själv tycker är, även om det finns lärande i bloggandet, att det tar bort fokusen på VAD vi ska lära oss. Speciellt i litteraturen kan jag känna att det är distraherande med allt det tekniska vi ska göra. Med bloggandet som grupp, men också de egna vi också ska göra samt att vi också har dessa examinerande uppgifterna. Men visst jag håller med om att det är mycket vi förmodligen kan lära oss av bloggandet, bara det att... går det kanske lite till överdrift med det?

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att detta med att varje grupp ska blogga om sina diskussioner tillför något bra. Intressant att läsa om hur resonemangen förs i övriga grupper då vi inte träffas för övrigt. däremot tycker jag det blir en tung del att läsa 20-30 blogginlägg som det blir varje vecka och orka engagera sig i dem. Att sedan kommentarerna inte alltid tillför något nytt i diskussionen utan ofta bara bekräftar inläggets författare tror jag beror på att många känner ett tvång att behöva kommentera två inlägg varje vecka. Lite som att "jag skriver något, så har jag det gjort".
    Att använda bloggandet som en del av vardagen i skolan ser jag som något positivt, dels gör det elever delaktiga i vad som förmedlas till hemmen, om de skriver själva vill säga, och det blir lätt att få ut information till vårdnadshavare. om nu alla prenumererar och läser såklart.
    Och i din fråga om det är relevant för oss lärarstudenter, så ser jag det som att det skulle räcka att gruppen beskrev sina diskussioner en gång i veckan och sedan att det var valfritt att kommentera. Det skulle leda till att man bara skrev om man verkligen hade något att tillföra och var intresserad, inte bara för att vi måste.

    SvaraRadera
  10. haha, fantastiskt roligt blogginlägg! Tack för det! Och ännu mer bra hur du väver in de olika perspektiven på ett så roligt sätt. Jag kan väl erkänna att jag är en liten bakåtsträvare och tycker det är ganska obehaglig att vara användare hos google, plötsligt finnas med på youtubefilmer och sedan skriva blogginlägg som mitt universitet vill att jag ska vara med på. Men den "moderna" världen är här och med lite rädsla i kroppen ser jag mig kanske själv i framtiden med en smartphone i handen för att jag annars inte alls kan betala längre med min goda gamla knapptelefon. Vi får se. Absolut förstår jag vitsen med att vi ska lära oss alla dessa hightech-företeelser (hallå, vi går ju faktiskt en distansutbildning som är helt beroende av det och annars inte hade varit möjlig), den är ju troligtvis här för att stanna. Och barnen vi möter kommer vara så tusen gånger duktigare än vi på det här - så visst måste vi öva oss på allt detta. Men jag kommer ändå tycka det är viktigt att mina elever få läsa en pappersbok, träffas på riktigt (alltså inte tvingas till att spela fotboll över skype, haha) och skriva med hand. haha, jag kanske är för gammaldags för denna värld, jag vet inte. Tack för ett mycket bra blogginlägg! Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
  11. Så jag är inte ensam om att detta känns inte så meningsfullt. Jag är inte heller så mycket positivt till att tvingas till att skriva blogginlägg. Att spela in en film som ska vara offentlig, jag vill kunna bestämma över vad jag ska lägga ut på nätet. Det känns verkligen obehagligt, visst jag har fb men där bestämmer jag själv vad jag ska lägga ut.
    Tillbaks till ditt inlägg, tycker det är häftigt hur du drar en parallell mellan de olika teorier .

    SvaraRadera
  12. Det är ett tufft tempo, men jag har inget emot att lära mig nya datakunskaper. Visserligen kan jag en massa olika avancerade dataprogram inom Sjukvården där de fortfarande har windows 7, men nu måste jag i expressfart lära mig windows 8.1 eller 10, skype, hangouts, zotero, filma i youtube med mera. Att debattera i Facebook eller skriva och diskutera blogginlägg gör mig inget. Vi som blivande lärare måste hänga med i utvecklingen. Det enda som stör mig är att det är offentligt och jag har ägnat några år med att undvika en stalker. När det gäller tidstjuveri är mitt nuvarande arbete, en nödvändig, men större tidsbov från kurslitteraturen än vad bloggandet är. Tror att vi kommer att ha stor nytta av vårt nya tekniska kunnande både på kort sikt och i framtiden.

    SvaraRadera
  13. Enligt mig är det alldeles för mycket tid som läggs på teknik i denna kurs. visst , det är jättebra program han tipsar om, men det går alldeles för mycket tid åt att klura ut hur zotero funkar istället för att faktiskt lära sig något som hör till kursen! Denna kurs kommer få stor kritik från mig!

    SvaraRadera
  14. Ytterligare en kommentar om att tekniken suger musten ur en. Jag vet inte hur mycket tid jag lägger på att ladda ner alla program som vi ska använda oss av. När det väl är gjort så ska man ju sitta och lära sig hur de alla fungerar. Jag tycker också att det är fruktansvärt jobbigt att bli offentlig på detta sättet. Har hållt mig bort från allt vad socialmedia heter och skulle gärna vilja fortsätta så. Detta bloggandet och tekniken är väl bra att lära sig, men jag tycker inte att huvudfokuset ska ligga här. Det är precis som du skriver, Martin, en tidstjuv utan dess like!

    SvaraRadera
  15. Tack för ett härligt och smått underhållande blogginlägg!
    Håller med om att bloggande emellanåt känns som en tidstjuv men samtidigt upplever jag att det är mycket givande. Vi får möjlighet att bolla idéer, diskutera och få nya perspektiv på saker samt inspirera varandra. Så inte bara fy skam med bloggande om man ser det så! :)

    SvaraRadera
  16. Tack för ett härligt och smått underhållande blogginlägg!
    Håller med om att bloggande emellanåt känns som en tidstjuv men samtidigt upplever jag att det är mycket givande. Vi får möjlighet att bolla idéer, diskutera och få nya perspektiv på saker samt inspirera varandra. Så inte bara fy skam med bloggande om man ser det så! :)

    SvaraRadera
  17. Jag håller med om att bloggandet blir en tidstjuv, det tar mycket tid från det övrig studerandet, samtidigt som jag personligen tycker att det är intressant att läsa igenom alla andras tankar kring det som vi studerar då vi pluggar på distans och inte annars får chansen att diskutera det vi läser på samma sätt. Kanske kan bloggandet ses som ett sociokulturellt sätt för oss att lära oss av varandra? Ibland har jag faktiskt förstått saker och ting bättre när jag läst blogginlägg om hur ni andra uppfattar litteraturen och era egna tankar. Samtidigt som vi som framtida lärare kommer (i alla fall en stor del av oss) att blogga om vår klass likt de klassbloggar vi har sökt efter denna vecka.

    SvaraRadera
  18. Känns som att bloggandet hade kunnat vara något som dom hade kunnat bakat in i exempelvis VFU som en del i arbetet med eleverna eller lagt in längre fram i kursen. Tror absolut att det är nyttigt att kunna detta i framtiden. Men som Kristian nämnde i tidigare inlägg känns det lite för mycket att läsa igenom och engagera sig i de olika inläggen samtidigt som det i våran studie grupp varit väldigt mycket strul med att få IT att fungera.Är dock positiv till bloggandet som lärande metod och för reflektion för elever och lärare.Men just nu känns den lite som en tidstjuv.

    SvaraRadera
  19. Ditt inlägg är det nog ganska många som kan skriva under på. Det känns meningslöst att göra dessa inlägg. Visst som du skriver kommer det komma till nytta sen när vi är lärare i form av en informativ blogg med våra elever. Men att göra det nu känns onödigt, vem vet tekniken kanske har förändrats till 2019 när vi är klara. Då kanske datorn printar ner det vi tänker och lägger upp det som förslag på blogginlägg :) Tiderna förändras!

    SvaraRadera